Olin leirillä kolme päivää. Kerronpa nyt ekaksi kaikista leirillä olevista teltoista ja niiden asukkaista:

1. Metsäpirtti, asukkaat Eini, Päivi ja Pirjo. Päivi ja Pirjo ovat kaksoset. Heidät erottaa siitä, että Päivillä on kyömynenä. Melko hölmöjä. Meinattiin ekaks' joutua niitten telttaan, mutta onneksi saimme lainaksi teltan. Kiitos sinulle, Pirjo L. (yksi isosista) siitä.

2. Sylvesteri, asukkaat Eija, Sari ja Tarja. Eija on kolmannella luokalla kansakoulussa ja Sari ensimmäisellä. Tarja ui kerran sammakkoa ja minä koiraa ja hän sanoi minulle: "Ei sitä nuin uija, näin sitä uijaan." Aika uuno. Ovat muuten kohtalaisen mukavia, nuo Sylvesterit.

3. Iloteltta, asukkaat Helena, Heli, Raija ja Tarja. Helena ja Heli ovat Irmelin siskoja. Ainakin Heli on ihan Irmelin näköinen. Raija katsoi minua vähän pitkillä. Olisi tehnyt mieli sanoa, etä mitä siinä tillotat! Etkö oo ennen ihmistä nähny? Tarja on pieni ja tumma.

4. Leiripirtti, asukkaat Seija, Auli, Katri, Riina ja mä. Jouduimme ottamaan Riinan telttaamme, koska hän ei mahtunut omaan joukkoonsa. Hän sattui olemaan Seijan ja Aulin tuttuja. Hänkin on toinen kaksosista. Rauni ja Riina ovat ihan samannäköisiä.

5. Käpymaja, asukkaat Anne ja Mirva. Hirmu sievä se Anne, minusta. Hänellä on punainen tukka, kesakoita ja vihreät silmät. Joskus Anne hymyili minulle, eka kerran silloin, kun meinasi vahingossa heittää roskia haravalla mun jaloilleni. Mirva asui ennen meidän naapurina entisessä paikassa. Melko kivoja.

6. En muista teltan nimeä, mutta asukkaat Taina ja Rauni. Taina muistuttaa yhtä pikkuserkkuani. Rauni on Riinan nuorempi puolisko. 20 min. ikäeroa. Kohtalaisia.

7. Soputeltta, asukkaat: Päivi ja Suvi (taas kaksoset), Pia ja Mia (sisarukset). Kohtalaisia.

8. Sopu, asukkaat: Anneli, Taina ja Kaisu. Kohtalaisia.

9. Hopsuliinit: En muista näistä kuin Anun. Melkoinen itkuiikka (on kyllä leirin nuorin) mutta hyvä laulaja. Lauloi "On viulu vaiennut" hirmu hyvin. Anusta voisi tulla vaikka laulaja aikuisena.

10. Sopusoppelo, asukkaat Sari ja Eija. Kaksoset, eivätkä osaa kumpikaan sanoa ässää kunnolla: "Kypzä manzikka!"

Oli siellä muitakin, mutta en mä kaikkia muista. Yhtenä nuotioiltana näytettiin jännä suurennuskone. Isoset Ritva ja Pirjo pitelivät vilttiä ja eräs johtaja heitti viltin taakse punaisen korkin ja viltin takaa pomppasi pesuvati. Sitten hän viskasi tulitikun, tuli halko, pienestä oksasta vasta, syljestä sankollinen vettä.

Eräs ilta oli hirmu hauska. Seijan ja Katrin kanssa juotiin Kosken päärynä-korvaa (päärynälimonadia). Eräänä iltana kävimme yöpukukierroksella eli yöjalassa Mirvan ja Annen teltassa. Minä ja Anne yritimme saada yhdessä teltan ovea kiinni, mutta eihän se mennyt mitenkään. Hirmu kiva se Anne. Luulin Annea jotain 12-vuotiaaksi, mutta hän onkin 14. Silmäripsiväriä hän käyttää. Hän on muutaman sentin minua pitempi vain.

Uida oli kiva. Ensin uin rillit päässä ja Ritvakin kysyi, että eikö ne putoa ja minä vain uin kunnes ne kerran sukeltaessa putosi pohjaan. Onneksi Pirjo oli niin ystävällinen että sukelsi ne minulle.

Minä ja Katri teimme semmoisen lupauksen, että emme leikkuuta hiuksia ollenkaan, vaan minä vain leikkuutan niskatukan pois, kun tukka kasvaa olkapäille. Otsatukkaakaan ei saa leikata. Se maksaa markan, joka leikkaa ennemmin tukkaansa. Ja lyötiin kättä päälle.

Leiriä johtivat Pirjo, Marjatta, Helvi, Markku, Tupu, Ritva ja Liisa. Hirmu kiva ääni Ritvalla kun se puhuu nenäänsä jotenkin. Hirmu sievä se Ritva. Pirjoakin sievempi.

Meidän teltta voitti maastoleikissä, saimme kaikki pienen haarukan.

Eräänä iltana Anne ja Rauni laskivat lipun. Anne pieraisi äänekkäästi lipunlaskun loppuvaiheessa. Kaikki rupesivat nauramaan hiljaa ja käänsivät kasvojaan noloina muualle. Anne hautasi kasvonsa lippuun ja ja nauroi hänkin, mutta punastui. Siitä arvasin, että se oli Anne. Ja niin olikin. Anne sanoi, että hän ei tunne mitään kun pieru tulee. "Ne on ilmastointivaikeuksia, ei niillä saa nauraa" sanoi Anne. No moi!