Tänään mä kirjotin jo puoli viiden aikaan aamulla Paulalle (kirje meni isän mukana, kun isä meni Paulan isän kanssa kalaan), että mä tuun niille ja sitten puoli kymmenen aikaan, että en tule, koska me lähettiin kirkonkylälle.

Ensin jätettiin mummo kirkonkylän kaupalle ja äiti ja mä mentiin naapurikuntaan. Etittiin mulle farkkuja. Löytyikin makeen malliset, mut ne oli liian kalliit. Ens viikolla mennään Joensuuhun vaateostoksille.

Sitten me mentiin takas  kirkonkylälle ja mutsi ajoi sen talon pihaan, jossa on apteekki, kelloseppä ja pankki. Mutsi kävi pankissa ja sitten kellosepänliikkeessä. Apteekin portaiden kivikaiteella istui selin meihin vaaleansinitakkinen, ruskeahousuinen poika. Mä oon melkein vuorenvarma siitä, että se oli muuan Anssi. Mitä lie siinä odottanu.

Mä en kehannu sitä koko aikaa tuijottaa ja kun mä seuraavan kerran katoin sinne päin niin se oli lähteny laahustamaan vaalean, keski-ikäisen naisen ja n. 5-vuotiaan tytön perään. Sitten se häipyi jonnekin baarin luo. Mitenkähän se vaikutti niin masentuneelta. Se muuten näkyy ontuvan vasenta jalkaansa. Miten mielelläni olisin juossut hänen peräänsä ja yrittänyt tehdä hänet iloisemmaksi, mutta enhän mä voinu. Sitten mutsi tuli ja me ajettiin Halttusen kaupan pihaan. Mutsi meni Halttuseen ja mä menin hakeen mummoa baarista, siinä toivossa että olisin nähnyt Anssin, mutta ei sitä näkyny. Mä lenttasin baarin pihaan ja mummo tuli vastaan. Sitten mentiin autoon.

Eilen me muuten isän ja äidin kans käytiin kalassa ja Otto tuli kans. Erään talon pihassa oli Teppo jonkun isomman pojan kanssa heittämässä tikkaa. Niillä on semmoinen vaalea talo, puinen. Aika korkea ja ruskeat ikkunanpielet.